søndag 30. desember 2012

Julekuler



Hjemmelagede julegaver er alltid hyggelig å gi og få :)
I år laget lillegutt og jeg to forskjellige julekuler til "ho bæstemor". Vi (iallefall jeg) ble veldig godt fornøyd med kulene, de ble akkurat som planlagt, og er vel den julegaven i år som jeg er mest fornøyd med :)

Julekulene har såklart allerede fått en plass på juletreet :)

Nedenfor kommer fremgangsmåten for hver av kulene:


JULEKULE 1:


Selve kula er kjøpt på "Panduro", og ikke gjort noe med.
Akrylmaling kjøpt på "Søstrene Grene" er brukt til håndavtrykket, og det har vi laget slik:

1. Mor påførte akrylmaling på en "svamprulle"
2. Mor rullet akrylmaling på ei lita hånd
3. Hånda ble holdt ut med malingssida vendt opp
4. Kula ble satt ned i hånda med maling, og barnet ble bedt om å holde rundt kula
5. Barnet "slapp" så kula og mor fortet seg å drysse glitter på

Båndet som hang på kula opprinnelig ble byttet ut med et penere turkis bånd kjøpt på "Bundingen" i Tromsø.



JULEKULE 2:

Denne kula fant jeg inspirasjon til her

Selve kula er kjøpt på "Panduro".
Det første som ble gjort var å "male kula inni", det vil si at jeg tok av toppen på kula, helte maling inni, og ristet. Malingen som ble brukt er "Pano Paint Fantasy" fra Panduro. Det var veldig enkelt å bruke denne malingen til dette formålet, rett og slett fordi tuten er spiss, så da slipper man så mye gris.

På denne kula har lillegutten fått brun akrylmaling på tommelen, og trykket tommelen flere plasser.
Så har mor tegnet på horn og øyne med sort tusj, og klistret på glitrende "Rudolf"-neser :)

Båndet på kula er byttet ut med et sølvfarget bånd kjøpt på "Lillings" i Harstad.






Malingen


Til hjemmelagede julekuler hører det "selvsagt" til en hjemmelaget boks.
Når jeg laget denne boksen prøvde jeg meg på "Decoupage" for først gang, reinen på boksen er en kjempefin serviett fra Kremmerhuset. Dette syns jeg var veldig spennende å holde på med, så det har jeg lyst til å prøve mer på, men kanskje ikke akkurat i det mest hektiske julestresset/eksamenstiden.


Boks til julekuler



2 kommentarer:

  1. Helt utrolig bra Cecilie! Kjempefine kuler! Bra du skriver fremgangsmåten også, du vet jo hvordan det gikk med mine kuler.. :) Godt nyttår, så håper jeg vi sees snart! KLem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk førr det, æ blei godt førrnøyd me de :) og det va særlig etter å ha snakka me dæ at æ skjønte at ei forklaring trengtes, hehe ;)
      Vi må absolute sees snart :) klæmma!

      Slett