søndag 9. desember 2012

Gaffelkaker


Dette er ei julekake jeg minnes at jeg likte veldig godt da jeg var yngre. Tanta mi brukte å lage de før, og alt jeg husker er at den var veldig god, og at den smeltet på tunga når man spiste den :)

Jeg har aldri bakt disse kakene før, men i år tenkte jeg at jeg måtte prøve. Så da var det bare å ringe til tanta mi og spørre om hun hadde oppskrift på "de små hvite runde gode kakene hun bruke å lage" ;)
Og det hadde hun. Bestemora mi brukte å lage disse kakene til sine døtre til jul, og de kalte de "Gaffelkaker". Et annet navn på disse kakene er "Potetmelstopper".

Oppskrift:

200 g margarin
225 g farin
1 egg
500 g potetmel
125 g hvetemel
2 ts bakepulver

Rør smør og sukker hvitt.
Ha i resten av ingrediensene.

Lag små kuler, sett de på stekeplata, og trykk ned med en gaffel :)

Siden oppskriften ikke hadde noen anvisning angående steketid eller temperatur, stekte jeg kakene på 175° C i litt mer enn 10 minutter. Kakene skal være litt brune under, men lyse på toppen. De smaker best om de ikke stekes for lenge :)

Ingredienser og deigen

En superflink liten hjelper :)

Kakene før steking

Gode småkaker til julekos


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar