fredag 9. november 2012

Gresskarlykt til Halloween



Rundt halloween de siste årene har det bugnet med gresskar på matbutikkene. I år fant et av disse veien opp i handlekurven min :)
Det er ikke første gangen jeg har skåret ut et gresskar, kjøpte et for et par år siden hvor jeg skar ut et skummelt fjes med øyne, nese og tenner. Jeg surfet litt på nettet sist jeg skulle skjære ut gresskaret, så i år visste jeg akkurat hva motivet skulle være, nemlig en "skummel" katt :)

Så da var det bare å gå igang:


Når man skal skjære ut trenger man et gresskar og en kniv som ikke er for skarp og ikke for sløv.

Først skjærer man av toppen. Det er greit å skjære det i rette linjer heller enn å skjære en runding, og også skjære litt skrått, slik at lokket ikke ramler nedi gresskaret når man skal sette det på igjen.

Så er det bare å ta en skje, og grave ut gresskarkjøttet. Dette kan man bruke blant annet til bakverk og suppe.

Det neste man må gjøre er å bestemme seg for hva man vil skjære ut. Det kan være greit å tegne en mal som man prøver ut på gresskaret slik at man vet at det passer.

Det aller enkleste nå er å sette malen fast på gresskaret, og stikke hull langs alle linjene man skal skjære ut. Jeg pleier å sette malen fast med knappenåler, og bruke enten en gaffel eller en nål til å stikke hull langs linjene. Gresskaret jeg brukte i år var veldig lite, bare ca 2 kg, så da var det greit å bruke en nål til å stikke hull med også, for å få med alle detaljene.

Når man har stukket nålen/gaffelen langs alle linjene, vil gresskaret se sånn her ut, og da er det jo kjempeenkelt å se hvor man skal skjære.


Så er det bare å skjære ut langs alle prikkene. Det er greit å ha malen å se på underveis.

Her er resultatet etter utskjæringen.... men en gresskarlykt er jo ingen gresskarlykt uten lys inni....

Siste trinn i prosessen, er å sette lys inni og da får man en stemningsfull lykt.

Det er også lurt å skjære et lite hakk i topplokket som kan fungere som pipe, for det kan fort bli varmt inni gresskaret når man har lys i den :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar